سهم جمهوری اسلامی ایران باید در بازار صنایع فرهنگی افزایش پیدا کند
حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی پور، رئیس فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی فرهنگی، ظرفیتها و چالشها گفت: یکی از دغدغههای دولت سیزدهم، صادرات فرهنگی است و به همین دلیل، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ملزم کرده است که در نگاه تحولی خود به اقتصاد فرهنگی توجه ویژهای داشته باشد و طبیعتاً پیش از این مأموریت ویژهای برای رایزنهای فرهنگی در این حوزه تعریف نمیشد، ولی ما هم در ستاد و هم در سازمان ارتباطات در حال تلاش برای این موضوع هستیم و طراحیهای لازم را انجام میدهیم.
به گفته ایمانی پور، یکی از اقدامات انجام شده، تشکیل شورای توسعه صادرات خدمات و محصولات فرهنگی است و از اصحاب این فن و افرادی که ذی نقش هستند در شورایی دعوت میشود و در آن جا تصمیم گیری و سیاست گذاری صورت میگیرد و ما فکر میکنیم که باید سهم جمهوری اسلامی ایران در بازار صنایع فرهنگی افزایش پیدا کند. زیرا وقتی از این بازار و صنایع خلاق صحبت میکنیم شامل بازی، برنامه نویسی و حتی صدور خدماتی، چون ایجاد ظرفیت برای فیلمسازان و هنرمندان و… در خارج از کشور میشود که از آن جمله میتوان به تصویرگری اشاره کرد که یکی از هنرهای معتبر در سطح جهان است و هنرمندان این حوزه، اغلب برنده جوایزی هستند.
رئیس فرهنگ و ارتباطات اسلامی میگوید: اگر زمینههای لازم برای هنرها فراهم شود میتوانند در زمینه اقتصاد فرهنگی نقش داشته باشند و اقداماتی برای این منظور در حال انجام است و میزان ارتباطاتی که میان کنشگران داخلی و خارجی در حوزههای مختلف اعم از دانشگاهی یا اقتصادی و… برقرار میشود حائز امتیاز هستند و بدنبال آن، آنها تلاش خود را در این خصوص مضاعف میکنند.
ایمانی پور در خصوص تفاهم نامههای اخیر با میراث فرهنگی گفت: قرار شده است که رایزنان فرهنگی عملاً نقش نمایندگان وزارت میراث و گردشگری را هم ایفا کنند.