صنعت گردشگری در دام بلیت دلاری برای غیر ایرانیها
امروزه صنعت گردشگری یکی از بزرگترین بخشهای اقتصادی جهان تلقی میشود و کشورها به دنبال این هستند که بتوانند در این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشند این در حالی است که ایران با وجود آن که یکی از قطبهای گردشگری جهان به شمار میرود، و از شرایط اقلیمی متنوع و آثار تاریخی و تمدن دیرینهای برخوردار است نتوانسته جایگاه مناسبی را در گردشگری کسب کند.
بر اساس سند چشمانداز بیستساله جمهوری اسلامی ایران لازم است سهم ایران از شمار گردشگران جهانی به ۱.۵ درصد در سال ۱۴۰۴ افزایش یابد، یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر از بازار جهانی را سالانه به خود جذب کند.
همچنین، طبق سند چشمانداز، سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی به دو درصد در سال ۱۴۰۴ رشد یابد؛ و سالانه نزدیک ۳۰ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی، درآمد کسب کند. اما طبق آمارها، بالاترین رقم درآمد سالانه ایران از گردشگری ۱۲ میلیارد دلار بوده است.
غیر ایرانیها هزینه بلیت را با دلار بپردازند
رونق گرفتن صنعت گردشگری به عوامل مختلفی نظیر داشتن جاذبههای گردشگری، میراث تاریخی، مناظر طبیعی، امکانات رفاهی، خدمات حملونقل و اقامت، تبلیغات و هزینه سفر گره خورده است و کشوری که بتواند از ظرفیتهای خود استفاده کند و آنها را تقویت کند در این راه پیروز میشود.
حالا در شرایطی که همه باید در دست در دست هم دهند تا صنعت گردشگری در ایران جان بگیرد و کمک حال اقتصاد کشور شود انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده که سقف نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی برای اتباع غیر ایرانی تغییر کرد.
بر این اساس پرواز در مسیرهای داخلی برای اتباعی که کد ملی ایرانی دارند با همان شیوه قبل محاسبه میشود، اما مسیرهای پروازی داخلی جهت اتباع غیر ایرانی با نرخ دلار محاسبه خواهد شد.
آنطور که انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرده در صورتی که مسیر پروازی زیر یک ساعت باشد، با سقف نرخی ۱۰۰ دلار و در صورتی که از یک ساعت به بالا باشد، در سقف قیمتی ۱۵۰ دلار بلیت فروشی انجام میشود.
قیمتگذاری حمل و نقل هوایی باید در جهت توسعه گردشگری باشد
خوشخو، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه اینطور میگوید: درخواست ایرلاینها نسبت به نرخ گذاری بلیت هواپیما برای اتباع خارجی از سال گذشته مطرح شد و این موضوع مورد توافق قرار گرفت.و قانون گذار هم تنها مرجع نرخ گذاری بلیت هواپیما را شورای عالی هواپیمایی تعیین کرده است.
در شرایطی که شرکتهای هواپیمایی قیمت بلیت را تغییر دادهاند با به میان آوردن نام قانون مهر تایید بر بلیت دلاری زدند باید گفت بند ۴ احکام سند راهبردی توسعه گردشگری» موضوع بند (الف) ماده (۱۰۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده است که سیاستهای حمایتی را در حوزه قیمتگذاری حمل و نقل هوایی در جهت توسعه مقاصد گردشگری تنظیم کرده و زیرساختهای حمل و نقل مسافری خود را با لحاظ سیاستهای توسعه صنعت گردشگری تعیین و اجرا کند.
بر اساس ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه، سند راهبردی توسعه گردشگری را درچهارچوب قوانین مربوطه جهت تصویب هیات وزیران ارائه کند و امکانات رفاهی و زیر ساختها لازم را برای جذب گردشگر فراهم کند.
افزایش هزینه سفر نتیجه بلیت دلاری
وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، بهعنوان دستگاه متولی امر گردشگری در کشور، وظیفه سیاستگذاری، برنامهریزی و توسعه این صنعت در کشور را با همکاری سایر دستگاهها بر عهده دارد و مخالفت خود را با محاسبه هزینه بلیت اتباع با دلار اعلام کرده است و هشدار داده که صنعت گردشگری با افزایش قیمتها آسیب میبیند.
معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این زمینه گفت: گردشگری در دنیا صنعتی رقابتی بوده و رقابتپذیری قیمتی سفر و تورهای گردشگری ایران بهعنوان یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی کشور قلمداد میشود. این در حالی است که بلیت دلاری برای غیر ایرانیها، افزایش هزینههای تمام شده سفر را به دنبال داشته و بسیاری از کسب و کارهای دیگر به جز حمل و نقل را نیز متأثر میسازد.
به گفته شالبافان، پس از سپری شدن دوران دشوار رکود اقتصادی حاصل از شیوع گسترده بیماری کرونا اکنون که همراستا با سیاستهای مبارزه با ایرانهراسی، رونق نسبی برای ورود گردشگران خارجی فراهم شده است، انتظار میرود همه ذینفعان حوزه گردشگری بهمنظور افزایش این روند، اهتمام جدی به عمل آورند؛ و محاسبه بلیت هواپیما با نرخ دلار بدون در نظر گرفتن مصالح فعالان صنعت گردشگری اتخاذ شده است،