ایمن‌سازی مدارس پرخطر تهران در دستورکار/تهیه شناسنامه ایمنی مدارس

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید براینکه ایمنی، خط قرمز ماست گفت: مدارس ناایمن، شناسایی شده و مقاوم‌سازی خواهند شد.

حمیدرضا تقی‌پور در گفت‌وگو با صدای جامعه، درباره اقدامات این سازمان جهت ایمن‌سازی مدارس به ویژه پس از اعلام آمار مدارس ناایمن در تهران از سوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: مدارسی که اکنون ساخته می‌شوند دارای استانداردهای ایمنی لازم هستند اما درباره مدارس ناایمن، ابتدا باید تعریف جامعی از فضای ناایمن در یک مدرسه داشته باشیم که یعنی چه.

وی افزود: ایمنی یک مدرسه شاخص‌ها و آیتم‌های مختلفی دارد، از جمله سیستم اطفای حریق، نوع چیدمان پله‌ها، مناسب بودن مسیر رفت و آمد بچه‌ها و … بسیاری از این آمارهایی که مطرح می‌شود از این جمله استانداردها و شاخص‌ها هستند.

تقی‌پور با اشاره به اینکه ۲۴۲۰ مدرسه از سوی سازمان آتش‌نشانی در تهران بررسی شده بود که از ۹۲۴ مدرسه ایراداتی گرفتند اظهار کرد: از این تعداد در سطح استان تهران، ۱۰ درصد کلاس‌های درس، نیازمند تخریب و بازسازی و ۱۸ درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند. ما بقی ایرادها و اشکالاتی که گرفته می‌شود خارج از این دوگروه است و برخی ایرادها شکلی و جزئی هستند و همه آنها خطرآفرین به آن معنا که خطر جانی متوجه دانش‌آموزان باشد، نیستند.

معاون برنامه ریزی  و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: البته همه این ایرادها باید برطرف شود، زیرا ممکن است به سلامت جسمانی دانش‌آموزان آسیب برساند. همانطور که گفته شد همه مدارس اعلام شده را دارای وضعیت بحرانی و خیلی خطرناک نمی دانیم. برخی از آنها که پرخطر و نیازمند تخریب و بازسازی هستند از قبل در دستورکار خودمان قرار داشته و تک تک در دست بررسی و اقدام هستند و طی یکی دوسال آینده ایمن‌سازی خواهند شد.

تقی‌پور با تاکید براینکه ایمنی، خط قرمز ماست و ریسک نمی‌کنیم گفت: مدارس ناایمن، شناسایی شده و مقاوم‌سازی خواهند شد. مدارس ما از قبل دارای شناسنامه ایمنی بودند اما قرار است با کمک سازمان آتش‌نشانی که سازمانی تخصصی است، شناسنامه ایمنی متقن و قابل اتکایی را برای مدارس تهیه کنیم. 

تقی‌پور با اشاره به اقدامات صورت پذیرفته پیرامون مناسب سازی مدارس عادی در کشور اظهار کرد: اینکه بتوانیم طرح تلفیقی را توسعه دهیم و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بیشتری را  به سمت مدارس عادی هدایت کنیم بسیار خوب و شایسته است، اما باید شرایط و فضای فیزیکی برای حضور آنها در مدرسه مهیا باشد.

وی افزود: لازم است مناسب‌سازی فضای مدارس عادی انجام شود و پیش‌نیازهایی از قبیل رمپ و بالابر تعبیه شود که اتفاقا جزو استانداردها و اصول ساخت‌وساز ما در مدارس قرار گرفته و در دستورکار است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه از این پس با جدیت بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت گفت: پیمانکاران را ملزم خواهیم کرد که در ساخت مدارس عادی کارویژه‌ها و نیازهای ویژه دانش‌آموزان استثنایی را لحاظ کنند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا