ورود شرکت خودروسازی چینی به صنعت فضایی

یک شرکت خودروسازی چینی اخیرا موفق به پرتاب ۹ ماهواره در مدار نزدیک زمین شده است.

به گزارش صدای جامعه و به نقل از رویترز، هلدینگ خودروسازی جیلی چین اولین پرتاب موفقیت آمیز ماهواره خود را در روز چهارشنبه با هدف افزایش دقت ناوبری خودروهای خودران انجام داد و ۹ ماهواره را به مدار نزدیک زمین فرستاد تا یک شبکه ماهواره‌ای برای ارائه ناوبری دقیق‌تر برای وسایل نقلیه خودران ایجاد کند.

ماهواره‌های GeeSAT-1 که توسط خود این هلدینگ طراحی و ساخته شده‌اند، از مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ در استان سیچوان در جنوب غربی چین پرتاب شدند. جیلی گفت که انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ نیز ۶۳ عدد دیگر در مدار باشد و در نهایت قصد دارد صورت فلکی متشکل از ۲۴۰ ماهواره داشته باشد.

با این پرتاب، جیلی به دومین خودروساز بزرگ تبدیل شد که یک تجارت فضایی متحد دارد.شرکت اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک، مدیر اجرایی شرکت تسلا بیش از ۲۰۰۰ ماهواره در مدار شبکه استارلینک خود دارد که خدمات اینترنتی تجاری ارائه می‌دهد. استارلینک قصد دارد یک شبکه متشکل از ۴۴۰۸ ماهواره داشته باشد.

در حالی که اسپیس ایکس از موشک‌های خود برای پرتاب ماهواره‌هایش استفاده می‌کند، جیلی از موشک لانگ مارچ ۲ سی (Long March 2C) که توسط یک نهاد دولتی چینی توسعه و بهره‌برداری می‌شود، برای پرتاب این ۹ ماهواره استفاده کرد.

این شرکت اعلام کرد: عمر عملیاتی این ماهواره ها پنج سال است و در جو زمین بدون باقی گذاشتن زباله‌های فضایی متلاشی خواهند شد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا