ابتکار و نوآوری شرط موفقیت در پوستر عاشورایی
داور بخش پوستر چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: هرکس که بتواند ابداع، ابتکار و نوآوری در پوستر عاشورایی داشته باشد، در این زمینه موفق خواهد شد.
احمد آقاقلیزاده که داوری بخش پوستر چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی گفت: مهمترین ویژگی پوستر نوآوری و انتقال سریع پیام به مخاطب است.
وی تفاوت میان پوستر با متن و نوشته را در برقراری ارتباط دانست و افزود: در پوستر، مخاطب با یک نگاه تمام نکاتی که طراح مدنظر قرار داده را درک میکند بنابراین نیازی به توضیح درباره محتوا و پیام یک اثر، وجود ندارد. در پوستر عاشورایی هم به دلیل اینکه مخاطب زمینه ذهنی درباره عاشورا دارد در مواجهه با بخش یا قسمت کوچکی از پوستر، پیام را به درستی درک خواهد کرد و حماسه به واسطه اثر هنری تولید شده به ببیننده القا میشود.
داور بخش پوستر چهاردهمین جشنواره هنر عاشورایی بیان کرد: اگرچه پوسترهای زیادی در حوزه طبیعت، حقوق بشر، محیط زیست و… کار شده ولی در پوستر عاشورایی تنها چند سال است که به همت حوزه هنری آثار تولید میشوند و بر همین اساس هم طراحان پوستر چشم انداز وسیعی از طراحی پوستر ندارند و فقط نگاهشان به پوسترهای سالهای گذشته است؛ بنابراین هرکس که بتواند ابداع و ابتکار و نوآوری در این زمینه داشته باشد موفق خواهد شد.
وی تاکید کرد: معتقدم سوگواره هنر عاشورایی نباید محدود به نگارخانه شود و اگر در اقصی نقاط کشور برگزار شود و استانها خود را موظف بدانند که سوگواره را در تمام شهرهای خود به نمایش گذارند و جامعیتی به این رویداد هنری ببخشند، سوگواره در مسیر رو به رشد قرار میگیرد.
آقاقلیزاده در ادامه افزود: یکی از پتانسیلهای پوستر، قابلیت تکثیر شدن آنها است که به استانها این امکان را میدهد تا پرینت کارهای شاخص را به تمام شهرهای خود ببرند یا در نمایشگاهها و هیاتهای مذهبی مورد استفاده قرار دهند. همچنین کسانی که میخواهند به عاشورا و این حماسه خدمت کنند میتوانند به صورت رايگان پوسترها را تکثیر کنند و در هیاتها استفاده كنند.
وی با اشاره به اینکه ترویج و تکثیر پوسترهای شاخص میتواند به خوش سلیقگی هیاتها کمک کند و مانع استفاده از تصاویر تکراری که ریشه تاریخی هم ندارد، شود گفت: وقتی کارها به صورت دلی انجام شود و طراحان استنباط خود از موضوع عاشورا را در قالب اثر هنری ارائه کنند، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه پوستر عاشورایی خواهیم بود.
داور بخش پوستر چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در پایان به اهمیت توجه به جوانان هنرمند اشاره کرد و افزود: جوانان آثار سالهای گذشته را ندیدهاند؛ بنابراین فراهم کردن امکانی برای نمایش پوسترهای ادوار قبل، به افزایش تجربه و سواد بصری با هدف خلق آثار جدید و نوآورانه کمک میکند.
چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و پینما برگزار خواهد شد.
پرویز اقبالی داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی بیان کرد: در سوگوارههای عاشورایی، موضوعات مذهبی و تاریخی چون اربعین مدنظر قرار گرفته میشود که پرداختن به آن نیازمند توجه به یکسری نکات است.
او گفت: خیلی از افراد، دست قدرتمندی در زمینه طراحی و اجرا دارند، ولی متأسفانه، قلمشان هویت ایرانی اسلامی ندارد. یعنی بیشتر تحت تأثیر نمونههای خارجی هستند. در حالی که در انتخاب پینماها با موضوع اربعین حسینی، آن چه اهمیت دارد زبان تصویر است که باید با فرهنگ، دین و هویت دینی ما هماهنگ باشد.
داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی، با اشاره به تاریخ پینما و شیوههای مختلف طراحی آن ادامه داد: آنچه مدنظر ماست این است که فرهنگ غربی به کار گرفته شده در پینماهای آمریکایی و اروپایی و ژاپنی، برای زبان تصویری که بخواهد با آن اربعین و داستان ایرانی اسلامی بیان شود، مناسب نیست.
اقبالی با تأکید بر این که با شیوه آمریکایی و ژاپنی نمیتوان اربعین را نشان داد افزود: با توجه به حساسیت در مورد قابلیتهای بیانی تصویر، تصویرسازیهای امروزی باید متکی بر فرهنگی بومی و هویت ایرانی اسلامی باشد. اگرچه متأسفانه، بر اساس نمونه کارهایی که از جوانان امروزی دیدهام، هنرمندان جوان هنوز نتوانستهاند این قاعده را رعایت کنند.
او بیان کرد: آن چه همواره تحت تأثیرش قرار گرفتهام فرهنگ ایرانی اسلامی است که در چند چیز از جمله ساختار طراحی میتواند خود را بروز دهد.
به گفته داور بخش کمیک استریپ چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی، فرهنگ تصویری ایرانی اسلامی باید از نظر طراحی در نوع زاویه دید متجلی شود و دومین بحث پُر اهمیت در پینما، زاویه دید است که ما از چه زاویهای میخواهیم به تصویر نگاه کنیم.
اقبالی تصریح کرد: نوع ساختار طراحی در نگارگریهای قدیم معمولاً از دو زاویه دید روبرو و بالا بود البته ما نمیخواهیم این را حقنه کنیم و بگوییم حتماً باید همین زاویه باشد. بلکه هنرمند میتواند تا اندازهای نگاه خود را به واقعیت نزدیک کند، ولی نوع طراحی و زاویه دید نباید آن چنان اغراقآمیز یا شلوغ باشد که ما را به یاد پینماهای آمریکایی و… بیندازد.
او گفت: سومین خصوصیت پینما با موضوع اربعین، در نحوه بیان فضاسازی کار است که روی آن تأکید زیادی داریم. در فضاسازی این که تا چه حد میتوانیم بیانمان نزدیک به زبان ایرانی اسلامی باشد، اهمیت دارد.
اقبالی ادامه داد: در پینما، فرهنگ تصویری خاص خود را میتوانیم در فضاسازیها و المانها ببینیم. در این قاعده میتوانیم تزئینات، زینتها و ساختار طراحی را در لباس، فضا و معماری نشان دهیم.
او با اشاره به اجرا و رنگ آمیزی، به عنوان یکی دیگر از موضوع های مهم افزود: ما میتوانیم در اجرا، خود را به فضاسازی و نوع بیان نقاشی و تصویرسازیهای ایرانی اسلامی نزدیک کنیم، یعنی واقعگرایانه تصویرسازی کنیم، ولی در اجرا، ساختار طراحی و رنگآمیزی را به سمت نگاه ایرانی اسلامی ببریم.
گفتنی است، چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشیخط، پرچم و کتیبه و پی نما برگزار خواهد شد.