تخلف ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب/ اگر کتاب به دستمان نرسید، چه کنیم؟

علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از تخلف ۷۴ ناشر در نمایشگاه کتاب خبر داده است.

با وجود اینکه در ضوابط و مقررات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده که کتاب‌های فروخته شده در بخش مجازی باید یک روز پس از خرید ارسال شوند، ولی با این حال سفارش‌هایی هستند که با گذشت دو روز، ثبت ارسال نشدند.

بخش پشتیبانی نمایشگاه کتاب علت عدم ارسال و عدم ثبت درخواست خریدار را حجم زیاد سفارش‌های خریداران می‌داند. به گفته آزاده نظر‌بلند، مسئول کمیته پاسخ‌گویی و راهنمایی مراجعان هر بسته‌ای که به دست خریدار نرسد، کمیته پشتیبانی نمایشگاه پیگیری می‌کند و اگر سفارش داده شده به شرکت پست هم ارسال نشده باشد به این معناست که بسته وارد سیستم پستی نشده است. در نهایت اگر ناشر بسته ارسالی را به دست خریدار نرساند، تخلف محسوب شده و تسویه حسابی با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

نظر‌بلند گفت: در این دو مرحله که تسویه حساب شده، ناشرانی که بسته‌های ارسالی را به درب منزل خریدار نرساندند، واریزی به حسابشان نداشتند.

یکی از خریداران کتاب در بستر فضای مجازی نمایشگاه که ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ ثبت سفارش کرده با گذشت دو روز از ثبت ارسال خود، هنوز بسته به شرکت پست ارسال نشده و سامانه نمایشگاه هم وضعیت کتاب را در انتظار ارسال اعلام کرده است. مسئول انتشارات هم پاسخگوی عدم ارسال خود نیست. این در حالی است که از مصادیق تخلف در فروش ناشران، ارسال نشدن کتاب‌های فروخته شده در زمان مقرر است.

طبق تبصره یک بند ۱۵ ضوابط اجرایی فروش، ناشر موظف است سفارش‌های دریافتی را حداکثر تا یک روز کاری ثبت و به شرکت پست تحویل دهد.

از بخش پشتیبانی نمایشگاه کتاب که استعلام می‌گیریم، متوجه می‌شویم که ناشر کتاب را به شرکت پست تحویل نداده که مصداق تخلف است. از دیگر مصادیق تخلف، عدم پاسخگویی متصدی سامانه به ستاد و خریداران در ساعت مقرر است که به گفته یکی از خریداران، این ناشر پاسخگوی عدم ارسال خود هم نیست.

از سوی دیگر، حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران گفته است که بعضی از ناشران موجودی کتاب‌های خود را به روز نگه می‌دارند، در حالی که این کتاب‌ها موجود نیست. در نهایت بعد از خرید کتاب و ثبت سفارش، محموله پستی به دست افراد نمی‌رسد و ناشر مرتکب تخلف می‌شود.

 

حسین صفری گفت: تاخیر یا عدم ارسال کتاب هم یکی دیگر از تخلفات ناشران است که ممکن است در بخش مجازی نمایشگاه کتاب صورت گیرد. بعضی از ناشران هم با تماس به خریدار تقاضا می‌کنند که کتاب دیگری سفارش دهند و کتاب اصلی را ناموجود اعلام می‌کنند.

در بند ۶ ضوابط اجرایی فروش آمده است که ناشر ملزم است عرضه کتاب را بر اساس موجودی اعلام شده به دست خریدار برساند و اعلام غیر‌واقعی موجودی از سوی ناشر مصداق تخلف است.

مراتب تخلف ناشران بخش داخلی در هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه بررسی خواهد شد و در صورت تایید تخلف، مبلغ شکایت شده از مطالبات ناشر کسر خواهد شد.

با وجود اینکه ساعت ۲۴ امشب نمایشگاه مجازی کتاب به پایان می‌رسد و هنوز محموله‌های سفارش شده به دست خریداران نرسیده است. اما مدیر پشتیبانی نمایشگاه کتاب تهران این اطمینان را داده که مرکز پاسخگویی به خریداران با شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ تا دو ماه دیگر در دسترس خریداران است و تا زمان ارسال آخرین محموله پستی پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.  

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا