ترافیک تهران از ۶ و نیم صبح شروع و تا دیروقت ادامه دارد/ با یک باران حتی بزرگراه‌هایی مثل امام علی هم قفل می‌شود

فرزانه فراهانی: معضل ترافیک در تهران همان گره کوری است که مسئولان مربوطه تاکنون تدابیر مناسبی برای رفع آن ارائه و اجرا نکرده‌اند. سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس مرکز جامع اطلاع رسانی بر خط پلیس راهور تهران بزرگ، خبرنگار گروه جامعه خبرآنلاین می‌گوید: «ترافیک تهران موضوعی نیست که یک بعدی باشد و چندین بعد دارد و در این قضیه اول باید به موضوع حجم خودروهایی که تولید و به طول صف ترافیک تهران اضافه می‌شود پرداخت؛ هر روز تعدادی خودروی جدید با پلاک تهران به این صف اضافه می‌شود. حالا کاری به خودروهای پلاک شهرستان ندارم. همه این خودروها به سطح معابر پایتخت می‌آیند و به حجم ترافیک افزوده می‌شوند.»
به گفته شریفی، در مرحله بعد به خروجی و وضعیت خودروهای فرسوده مثلا خودروهای بالای ۲۰ سال و در سن فرسودگی هم نگاه کنید که از رده خارج نمی‌شوند.
او اینطور ادامه می‌دهد که عمده ترافیک ما در مناطق شمالی تهران است و اگر الان نقشه‌های آنلاین را هم ببینید، قرمزی رنگ‌ها که نماد ترافیک است، عمدتا شامل مناطق شمالی پایتخت می‌شود.

سرهنگ علی اصغر شریفی

رئیس مرکز جامع اطلاع رسانی برخط پلیس راهور تهران بزرگ اضافه می‌کند: در سایر نقاط تهران، نقاطی که در محدوده آن‌ها خطوط مترو یا اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی واقع شده‌اند را هم ببینید؛ هر چه حمل و نقل عمومی ما بیشتر در دسترس مردم باشد، طبیعتا مردم بیشتر به سمت آن می‌روند و این کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی است که دیگر دلیل عمده ترافیک پایتخت است.
او می‌گوید: بحث بعدی این است که با وجود این همه ساخت و سازی که در شهر تهران اتفاق افتاده است، معابر ما همان معابر قبلی هستند و توسعه نیافته‌اند؛ عمده ساخت و سازها در منطقه ۱، ۲ و ۳ یعنی همان مناطق شمالی پایتخت انجام شده است. مثلا در قدیم یک خانه باغی  در یک کوچه بوده که مثلاً پنج خانوار در آن زندگی می‌کردند اما همین یک خانه باغ بعد از ساخت و ساز جدید، یک مجتمع محل زندگی با حداقل ۲۰ خانوار شده و خود این مسئله به افزایش ترافیک این محلات دامن زده است.
او تاکید می‌کند: ترافیک تهران مثل یک بیمار بدحالی است که با یک شوک کوچک یا عطسه مثل بارش باران، وضعیت وخیم‌تری پیدا می‌کند. ما فقط داریم این بیمار را تنفس مصنوعی می‌دهیم و این بیمار نیاز به یک درمان عمیق دارد. مثلا طی روزهای اخیر که یک باران مختصری آمد، در برخی بزرگراه‌ها مثل بزرگراه امام علی(ع) تردد قفل شد، البته ما هر روز در این مسیرها همین بحث ترافیک را داریم. مناطق شمالی ما حالت سرازیری به پایین دارند و مسیرها بعد از بارندگی لغزنده شده و میدان دید راننده‌ها کمتر می‌شود و خب وقوع تصادفات عاملی برای افزایش و تشدید ترافیک می‌شود.

شریفی می‌گوید: با سرد شدن هوا و  یا وقوع بارندگی حتی کسانی هم که تا پیش از این از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کردند، به دلیل شلوغی این وسایل، کمبود و دیر آمدن آن‌ها ترجیح می‌دهند که حتی با وجود ماندن در ترافیک از خودروی خود به عنوان چتر استفاده کنند تا در زمان تردد در رفاه باشند.
سرهنگ شریفی با اشاره به موضوع شهرهای انسان محور، می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر اکثر کلانشهرها مثل تهران شهرهای خودرو محور شده‌اند؛ چون موضوع زیست در این شهرها زیست بر اساس خدمات خودرو شده است و بیشتر به دنبال این هستیم که مثلا راه بسازیم و خدمات خودرویی ارائه بدهیم. در صورتی که دولت‌ها باید به دنبال ارائه و توسعه خدمات حمل و نقل عمومی باشند و هر چه بیشتر به این مسئله بها بدهیم، در حل معضل ترافیک قدم برداشته‌ایم.
او در پاسخ به اینکه پرترافیک‌ترین ساعت در تهران چه ساعتی است، می‌گوید: در شهر تهران غالب ساعات پر ترافیک است؛ یک زمانی بود می‌گفتیم فلان ساعت در فلان معابر ترافیک داریم اما در حال حاضر از ساعت شش و نیم صبح ترافیک شروع می‌شود و تا دیر وقت همچنان شاهد معابر ترافیک در پایتخت هستیم. سبک زندگی مردم متفاوت شده و علی‌رغم عدم اجرای زیست شبانه، خود این موضوع هم‌ اکنون در افزایش ترافیک شبانگاهی تهران تاثیر گذاشته است.
رئیس مرکز جامع اطلاع رسانی بر خط پلیس راهور تهران اضافه می‌کند: در اجرای طرح محدوده کنترل آلودگی هوا و اجرای طرح زوج و فرد در پایتخت باید بازنگری شود.
او تاکید می‌کند: تا اسم ترافیک تهران به میان می‌آید، همه پلیس را می‌شناسند اما در صورتی که اینطور نیست و ده‌ها دستگاه در مدیریت ترافیک پایتخت دارای وظایف تعریف‌شده‌ای هستند.

سرهنگ شریفی می‌گوید: در کنار تعداد خودرویی که هر روز به تعداد خودروهای پلاک تهران افزوده می‌شود، برای خودروهای پلاک شهرستان در تهران هم که متاسفانه خودشان عاملی برای تشدید ترافیک تهران هستند باید چاره اندیشی شود و البته بخش زیادی از تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران به دلیل تمرکز خدمات، مراکز دانشگاهی، ورزشی، درمانی و … در پایتخت است و بخشی از افراد هم به دلیل بیکاری از شهرستان‌ها با خودروی پلاک شهرستان به تهران می‌آیند و با اشتغال در خودروهای اینترنتی باعث گسترش ترافیک پایتخت می‌شوند؛ پس ساعت مشخصی نمی‌توانیم برای ترافیک اعلام کنیم.

۴۷۲۳۲

منبع: ایسنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا