راه‌آهن میانه-تبریز، در آخرین ایستگاه بهره‌برداری

پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-خاوران با ارزشی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است و می‌تواند به کاهش چهار ساعته زمان سفر از تبریز به سمت تهران منجر شود.
راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز که در ۱۰ قطعه در حال احداث است، با کمتر کردن زمان سفر و طول مسیر، کاهش  آلودگی‌های زیست محیطی را به همراه دارد و در ۱۰ قطعه به‌منظور اتصال مناطق کمتر توسعه یافته به راه‌آهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم با هدف توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه، کاهش مسیر و اصلاح شبکه ریلی از شمال غرب به مرکز کشور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
راه‌آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز همچنین در ابعاد مختلف قتصادی از جمله توسعه اقتصاد گردشگری و ایجاد اشتغال کشور تاثیرگذار است. با احداث این پروژه برای ۱۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است و میزان‌ صرفه‌جویی مصرف سالانه سوخت در این پروژه ریلی ۱۰۰ میلیون لیتر بوده که تاثیر آن در کاهش آلاینده‌های هوا ۵۰۰۰ تن در سال برآورد شده است.
درآمد سالانه این پروژه ۳.۲ هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در سوخت و کاهش سوانح به‌دست می‌آید. این ابرپروژه ریلی ۲۰۳ کیلومتر طول دارد که قسمت میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر افتتاح شده و قسمت بستان‌آباد تا خاوران به طول ۴۴ کیلومتر نیز آماده افتتاح و بهره‌برداری است و مقرر شده پنجشنبه با حضور رئیس جمهوری و وزارت راه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
پروژه دو خطی ریلی بستان آباد- خاوران که قطعه ۴۴ کیلومتری از این مسیر ریلی ۲۰۳ کیلومتری بوده و دارای سه ایستگاه ایمناب، باسمنج و خاوران است. دوخطه بودن راه‌آهن بستان آباد- خاوران یکی از امتیازات این مسیر ریلی است چرا که دوخطه شدن مسیرهای ریلی میزان ظرفیت جذب بار را تا حدود ۹۰ درصد افزایش می‌دهد. آنطور که وزارت راه و شهرسازی گزارش کرده، اعتبار این پروژه ۳۰ هزار میلیارد بوده و ارزش روز آن ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
بیشتر بخوانید
خط‌آهن بستان‌آباد – تبریز در آستانه افتتاح رسمی
کاهش ۴ ساعته زمان سفر ریلی بین تهران- تبریز
راه‌آهن بستان آباد- خاوران مسافت ریلی میان تهران و تبریز را ۱۱۴ کیلومتر و زمان سفر را چهار ساعت کاهش می‌دهد. پیش از این نیز خیرالله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- گفته بود اولین مسیر ریلی که امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، راه‌آهن میانه به بستان‌آباد و بستان‌آباد به تبریز است.
او همچنین خاطرنشان کرد: این راه‌آهن از مسیر جدید میان‌بر، تبریز و استان آذربایجان شرقی را به شبکه ریلی اتصال می‌دهد و زمان سفر ریلی را از تبریز به تهران حداقل چهار ساعت کوتاه می‌کند و با افتتاح این خط ریلی مسیر تبریز تا تهران به هشت ساعت می‌رسد.
عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت نیز درباره پروژه راه‌آهن بستان‌آباد به خاوران به ایسنا گفته بود که ارزش روز آن در بخش بستان‌آباد – خاوران بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان است و در کل پروژه در مسیر میانه – بستان‌آباد – خاوران ارزشی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان دارد. همچنین این مسیر، ۱۱۴ کیلومتر را از شرایط فعلی کوتاه‌تر کرده و حداقل باعث کاهش چهار ساعته زمان سفر از تبریز به سمت تهران می‌شود.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خاطرنشان کرد: این مسیر، قسمت دوم پروژه است و قسمت سوم از خاوران تا ایستگاه قدیم تبریز ادامه خواهد داشت؛ اما در حال حاضر با توجه به قرارگیری ایستگاه خاوران در شرق تبریز که منطقه شش تبریز تلقی می‌شود امکان استفاده مردم تبریز و استان‌های همجوار را از این محل مهیا می‌کند و می‌توانند از این ظرفیت ریلی استفاده کنند و با توجه به کوتاه شدن مسیر و زمان سفر، برای مردمی که در منطقه شمال غرب کشور سکونت دارند،  جذابیت بالایی را دارد.
خیراله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل- نیز به‌تازگی از افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد – خاوران همزمان با سفر رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مزایای بهره‌برداری از راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران کاهش چهار ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می‌برد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده هشت ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می‌دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ارتقاء شاخص‌های حمل‌ونقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.
خادمی در خصوص مسیر ریلی میانه-بستان آباد-تبریز توضیح داد: راه‌آهن دوخطه میانه – بستان‌آباد – خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال‌های گذشته ساخته شده است اما به دلیل عدم ارتباط با شهر تبریز مورد بهره‌برداری لازم قرار نگرفته است. با افتتاح مسیر بستان‌آباد – خاوران و ایستگاه راه‌آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره‌برداری است.

منبع: ایرنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا